Alment praktiserende læge Peter Wied

Svangrekontrol

At være gravid er ingen sygdom. Og de 50-60.000 børn, der årligt fødes i Danmark, er heldigvis næste alle friske og raske, når de bliver født. Så i langt de fleste tilfælde går det godt. Men vi vil selvfølgelig helst være helt sikre, og en sjælden gang er der naturligvis problemer, som det er godt at komme i forkøbet.

Derfor tilbyder sundhedsvæsenet, at alle gravide følges hos deres læge og hos jordemoderen gennem hele graviditeten.

Lægebesøg i graviditeten

Tidspunkt Indhold
Uge 8 Svangrepapirer til fødestedet
Vandrejournal
Blodprøver
Urinprøve
Risikoberegning
Uge 25 Blodtryk
Vægt
Fostertilvækst
Hjertelyd
Evt. blodprøve
Urinprøve
Uge 32 Blodtryk
Vægt
Fostertilvækst
Hjertelyd
Urinprøve
8 uger efter fødslen Fødselsforløbet
Amning
Prævention
Evt gynækologisk undersøgelse

En naturlig graviditet

Det er vigtigt at leve sundt og bevare en god fysik, når du er gravid. Det giver de bedste betingelser for det ufødte barn, og gør dig bedre i stand til at klare de belastninger, der kommer i forbindelse med graviditet og fødsel.

Det fleste danske kvinder spiser en god alsidig kost, hvor de dagligt får de næringsstoffer, der er nødvendige for at fosteret i maven kan udvikle sig. For at sikre, at der ikke mangler noget, anbefales det dog at gravide allerede inden graviditeten tager et tilskud af vitaminer. Særligt folat har betydning, for at sikre mod udvikling af rygmarvsbrok hos fosteret.

Det har også vist sig, at mange gravide ikke får tilstrækkeligt med jern og derfor har tendens til at få en lav blodprocent. Derfor anbefales det at tage et jerntilskud. Da jern kan give lidt kvalme, er det bedst at vente til morgenkvalmen, som typisk optræder tidligt i graviditeten, er holdt op, dvs. ca. fra uge 10.

En halv liter mælk om dagen er også godt, så du og fosteret får tilstrækkeligt med kalk.

Det er naturligt at tage på i graviditeten, men der er ingen grund til at gå over gevind og komme til at ligne en spærreballon. Det gør det bare besværligt at komme tilbage i den normale størrelse efter graviditeten, og det øger faktisk risikoen for komplikationer for fosteret. Ca. 12 kg regnes som en passende vægtstigning. Tænk på, hvad du spiser, og det er helt i orden at fortsætte med at dyrke motion, selv om man er gravid. Måske skal du dog vente med at løbe maraton til efter fødslen.